Oorlog in Oekraïne Oorlog in Oekraïne ‹ Dit is ORA ‹ Stichting Ora

Oorlog in Oekraïne

Noodhulp Oekraïne & Hongarije

Jarenlang sluimerde er (weer) een oorlog en nu is het zover. Rusland valt Oekraïne binnen. Honderdduizenden Oekraïners zijn op de vlucht voor het oorlogsgeweld. ORA helpt thuisblijvers en vluchtelingen bij de grens. Met voedsel, water en brandhout voor de kachel.

De stroom vluchtelingen die op gang komt is enorm. Honderdduizenden Oekraïense mannen, vrouwen en kinderen zoeken een veilig heenkomen. Zij reizen met alle mogelijke vervoermiddelen naar de grenzen met Hongarije, Roemenië, Moldavië en Polen. En naar alle landen in Europa.

ORA heeft al meer dan 20 jaar contact met kerken en organisaties in Oekraïne en omliggende landen.

We hebben zeer regelmatig contact met coördinatoren in Oekraïne. Soms bellen zij ons vanuit een schuilkelder! Met gevaar voor eigen leven bezoeken zij gezinnen en ouderen. Ook in de bezette dorpjes in de districten Donetsk en Lugansk.

In midden-Oekraïne helpt een voorgangersgezin met de opvang van gevluchte Oekraïners, op doorreis naar het westen. Iedere nacht overnachten en eten zo'n 10 tot 15 personen in hun appartement.

In noord-Hongarije zijn op twee locaties containers geplaatst. Deze worden wekelijks bevoorraadt door vrachtwagens met hulpgoederen. Omdat vrachtwagens nog niet de grens over mogen, vanwege de nieuwe regels en de veiligheid, vindt het transport van hulpgoederen plaats met (mini-)busjes en grotere personenauto's. Deze pendelen dagelijks een aantal keren heen en weer tussen de containeropslagplaatsen en de distributiepunten over de grens in Oekraïne.

En ORA helpt kerken in noord-Hongarije met onderdak, gaarkeukens, matrassen en kleding. Duizenden vluchtelingen trekken naar dorpjes en steden. Zij vinden onderdak in kerken die daardoor veranderen in grote slaapzalen!

In maart stuurden we DEZE mailing naar donateurs. De reacties waren enorm! Meteen hebben we financiën gestuurd voor de aanschaf van levensmiddelen en hygiëne-artikelen. Binnenkort sturen we weer bedrag. Deze keer ook voor de aanschaf van brandstof, medische hulpmiddelen en medicijnen.

Geef. Help kinderen, gezinnen en ouderen in nood: