Afrika Afrika ‹ Samen werken ‹ Stichting Ora

Afrika

ZELFHULPGROEPEN SUCCESVOL

Hoe help je vrouwen in achterstandsituaties en culturen waarin voor hen geen ruimte is? Jarenlange ervaring leert: breng hen bij elkaar en help hen in groepjes vooruit. Leer hun basisvaardigheden als rekenen, de principes van sparen en investeren. Laat hen verkoopbare producten maken of kopen. Zo krijgen ze eigenwaarde en zelfvertrouwen. En voor hun mannen worden ze ineens een factor van belang! Ze verdienen geld en komen uit hun isolement. Uiteindelijk worden ze beter behandeld en krijgen ook hun dochters toegang tot onderwijs.

De zelfhulpgroepen werken op basis van christelijke waarden en kunnen al heel snel zelfstandig verder. Op hun beurt helpen zij weer andere vrouwen om groepjes te vormen. Dit is de kracht van het concept van zelfhulpgroepen. Na de eerste trainingen en met weinig begeleiding van buitenaf kunnen de vrouwen al heel snel een inkomen verdienen.

Een mooi voorbeeld

Een van de vrouwen uit een zelfhulpgroep heeft drie dochters. Ze was te arm om haar kinderen naar school te kunnen laten gaan. Er was amper voldoende geld om hun te eten te geven! De vrouwen uit haar zelfhulpgroep hebben haar een kleine lening gegeven. Ze hebben haar aangemoedigd om met de bus naar de markt te gaan en drie drinkglazen te kopen. "Verkoop die glazen maar met winst!" Zo'n idee was nog nooit bij haar opgekomen! Op een dag is ze inderdaad op de bus gestapt om in de stad drie glazen te gaan kopen. Voordat ze in de buurt van haar huis kwam, had ze de drie glazen al met winst verkocht! Ze stapte onmiddellijk op de volgende bus en kocht nu zes glazen. Ze maakte rechtsomkeert, verkocht de zes glazen en verdubbelde haar winst. Na een paar weken kon ze glazen karaffen gaan kopen en verkopen. En inmiddels is ze kapitaalkrachtig genoeg om het schoolgeld voor haar drie dochters op te brengen.