Vluchtelingen Vluchtelingen ‹ Overige pagina's ‹ Stichting Ora

Vluchtelingen

Vluchtelingen helpen.NU!

Nieuwleusen, Dalfsen, Lemelerveld – Je zal je land maar moeten ontvluchten en alles achterlaten wat je bezit! In Europa is de afgelopen periode een enorme stroom vluchtelingen op gang gekomen. Jong en oud is op zoek naar een veilige plaats om te leven.

Klik op de flyer om hem te openen.

Klik om de aankondiging van de inzamelingsactie op radio VechtdalFM te horen.

Samenwerken

De Samenwerkende Hulporganisaties in de Gemeente Dalfsen (Stichting Hoedt) zetten een hulpactie in de gemeente Dalfsen op touw voor vluchtelingen: Vluchtelingen helpen.Nu!
Dit samenwerkingsverband bestaat uit zeven organisaties uit Dalfsen, Nieuwleusen en Lemelerveld die al sinds 2003 samenwerken. Het gaat om Stichting Dalfsen Helpt Oost Europa, Stichting ORA zending & hulpverlening, werkgroep Székes vd Ned. Ger. Kerk, Roemenië-werkgroep vd Prot. Gem. Dalfsen, Stichting Help Liviu, Vrienden Oost Europa en Stichting Oekraïne Nieuwleusen. Zij hebben de krachten gebundeld en met elkaar het plan opgevat om in Hongarije en Bulgarije kinderen en volwassenen, ongeacht hun afkomst of religie, praktisch te helpen.

Donaties

Het bankrekeningnummer van Hoedt staat open voor donaties. Daarmee zullen transportkosten en de aankoop van levensmiddelen- en hygiëneartikelen in Nederland en in de beide landen bekostigt worden.

Helpen in Hongarije & Bulgarije

De Samenwerkende Hulporganisaties gaan vluchtelingen in Hongarije en Bulgarije praktisch helpen. Vluchtelingenstromen verplaatsen zich constant. De ene grens wordt afgesloten en de andere tijdelijk geopend. Dán ontstaan er concentraties van wachtende vluchtelingen in Kroatië en dan weer in Servië.

Vanuit Hongarije helpt onze partnerorganisatie in en om Boedapest en in het zuiden aan de Hongaarse grens met Servië. Maar ook in Kroatië en Servië. En in Bulgarije gaan we vluchtelingen in een overvol vluchtelingencentrum met 1.100 volwassenen en 600 kinderen helpen.

Aart Beelen uit Nieuwleusen, secretaris: “De grootste stroom vluchtelingen komt uit Syrië en Afghanistan. We willen met elkaar zoveel mogelijk vluchtelingen, jong en oud, op doorreis vanuit hun land van afkomst naar het land waar ze opgenomen zullen worden helpen. De Samenwerkende Hulporganisaties roept kerken, bedrijven, scholen, organisaties en particulieren op om gul te geven voor de vluchtelingen.”

Gemeente Dalfsen

De gemeente Dalfsen heeft zich volledig achter deze noodactie geschaard en stelt belangeloos inzamellocaties in Dalfsen, Nieuwleusen en Lemelerveld ter beschikking.