Turkse gezinnen in Roemenië helpen Turkse gezinnen in Roemenië helpen ‹ Dashboard ‹ Overige pagina's ‹ Stichting Ora

Turkse gezinnen in Roemenië helpen

Turkse gezinnen in Roemenië praktisch helpen

Stefan & Ana zijn een jong en enthousiast Roemeens echtpaar. Ze studeren en hebben een hart voor de Turkse minderheid in het zuid-oosten van Roemenie. Wekelijks bezoeken ze gezinnen in Valeni, een dorpje met een paar honderd inwoners, vlakbij de Bulgaarse grens.

Vijf gezinnen

Op dit moment hebben we contact met vijf gezinnen. De frequentie van ontmoetingen met deze gezinnen hangt af van hoeveel tijd ze voor ons hebben en of er veel problemen op dat moment zijn. In de winter is het wat lastiger om nieuwe contacten te leggen, de mensen blijven dan meestal binnen. Je kunt niet zomaar bij mensen naar binnen lopen. Je moet echt buiten op straat iemand tegenkomen. We tasten af wat de problemen zijn en vragen of we ervoor mogen bidden. Soms vragen de mensen daar zelf al om. En soms drinken we alleen maar een kop thee met ze.

Wandelende bank

Een paar weken geleden gebeurde er iets tijdens een van onze bezoeken. Dit zette ons aan het denken. Een paar kinderen zagen ons aankomen en vroegen ons om geld, gewoon omdat we buitenstaanders en christenen zijn. Ze denken dat we rijk zijn en dat christenen constant al hun tijd, geld, eten en kleding weg moeten geven. Opnieuw beseften we hoe belangrijk het is om gewoon bij deze mensen te gaan wonen, zodat ze kunnen zien hoe we leven en hoe onze relatie met God is.

Over de gezinnen
Familie E. bestaat uit zeven personen. Vader en moeder zijn pas een paar jaar officieel getrouwd (de meeste mensen in Valeni trouwen overigens helemaal niet) en hebben vijf kinderen: drie meisjes en twee jongens. Het oudste kind is ongeveer tien jaar oud en de jongste is twee maanden. Hij heeft het syndroom van Down en is erg klein en mager.

Het zijn moslims, net als de meeste andere inwoners van Valeni. We proberen met hen over Jezus te praten, bidden met hen en stimuleren de vader om een baantje te zoeken. Op dit moment leven ze van de schamele kinderbijslag. Een paar keer hebben we levensmiddelen voor hen meegebracht. Maar we merken dat de vader eerst het een en ander moet leren over prioriteiten in het leven. Dat is nu belangrijker dan financiële hulp.
De moeder kan lezen en schrijven. Daarom hebben we een nieuw testament en wat christelijke kinderboeken meegebracht. Dit gezin heeft gebed nodig!

Een ander gezin: Ion is tachtig jaar oud. Hij is een Roemeen, maar woont in Valeni. Hij heeft een bijzonder levensverhaal. Zijn vrouw is zestig en ze zijn vorig jaar getrouwd. Ion was al tweemaal eerder weduwnaar geworden.  We gaan meestal bij hen langs wanneer we in Valeni zijn. Ze zijn altijd dolblij om wat jonge mensen om hen heen te hebben. We bidden met hen en vertellen altijd over Jezus. De vrouw is moslim. Wat wat Ion precies gelooft, daarvan kunnen we niet precies hoogte krijgen. Bid voor hen!