Schoolmateriaal Letland Schoolmateriaal Letland ‹ Dashboard ‹ Overige pagina's ‹ Stichting Ora

Schoolmateriaal Letland

De scholen beginnen weer!

In september beginnen ook in Letland de scholen weer. Dat betekent dat ouders hun kinderen voor moeten bereiden om naar school te gaan. Wanneer ouders te arm zijn om schoolspullen en schoolkleding voor hun kinderen aan te schaffen, betekent dit doodeenvoudig dat de kinderen niet op school zullen worden toegelaten. Vervolgens maken deze kinderen later geen kans op de arbeidsmarkt en zo is de vicieuze cirkel van uitzichtloze armoede compleet.

Dzintra (coördinator gezinnen in Letland) kan dankzij giften uit Nederland samen met diaconale medewerkers in verschillende plaatsen naar diverse winkels om prijzen te vergelijken. Zo komen ze tot de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Voor elk kind wordt aan het begin van het nieuwe schooljaar zorgvuldig bekeken welke spullen al aanwezig zijn en wat nog ontbreekt, dit is echt maatwerk. Daarnaast zijn door Nederlandse vrijwilligers gevulde schooltassen ook een grote hulp.

Maar er is toch gratis onderwijs?
Het onderwijs is in Letland officieel gratis, maar dan alleen op papier. Het feit dat de nationale ombudsman van Letland zich de afgelopen tijd sterk gemaakt heeft om het systeem te veranderen heeft in die zin geholpen, dat tekstboeken en werkboeken nu door de staat betaald worden. Nu de prijzen van overige schoolspullen werkelijk omhoog gevlogen zijn, betekent dit echter dat de ouders per saldo net zoveel kwijt zijn voor elk schoolgaand kind als voorheen. Wanneer je voor een leerling alleen het meest noodzakelijke aanschaft, kost dit na een lange zoektocht naar de beste prijzen nog steeds ongeveer € 145. Voor heel veel ouders is dit een maandsalaris, en dan hebben we het over schoolspullen voor slechts één kind op de lagere school. En de term ‘het meest noodzakelijke’ is een rekbaar begrip. Er zitten heel wat artikelen bij die je echt niet zou verwachten. Zo heeft de Letse staat bepaald dat leerlingen het volgende van huis moeten meebrengen: *verschillende soorten schriften *viltstiften *verf en kwasten *wit papier op A3 en A4-formaat *gekleurd papier *lijm *klei *een schaar *gymkleding en –schoenen *een schooluniform en *kleding voor buitenactiviteiten. Dit naast de gebruikelijke *pennen *potloden * gummen, enz.

Verder blijft het zo dat je sommige dingen echt veel beter in Nederland kunt kopen en dan met de vrachtwagen met hulpgoederen mee kunt sturen. Zo kunnen we meer gezinnen met schoolgaande kinderen helpen. Ook hierom zijn goed gevulde schooltassen zo’n welkom geschenk.
En daarnaast zorgen we voor aanvullende hulp, zoals goede, warme kleding en schoenen, en fietsen voor kinderen op het platteland die kilometers naar school moeten lopen – stuk voor stuk belangrijke factoren die ervoor zorgen dat ze goed onderwijs kunnen volgen.

Timotey & Paul
Jaarlijks helpen we zo'n tweehonderd gezinnen, niet alleen in Riga maar ook in plaatsen als Tervete en Valdemarpils, en vaak meer kinderen in één gezin. Hier op de foto de tweelingbroertjes Timotey en Paul uit Riga. Alleen hun moeder heeft werk. Hun vader heeft ernstige psychische problemen. De staat heeft besloten dat dit gezin geen recht heeft op hulp, omdat het ooit een oud vervallen gebouw heeft geërfd in het verre Liepaja dat geen cent waard is en dat je aan de straatstenen niet kwijtraakt, maar wel wordt aangemerkt als bezit.

Zonder hulp kunnen deze kinderen niet naar school. Daarom hierbij een welgemeend ‘dankuwel’ namens alle blije ontvangers!