Dove kinderen in actie Dove kinderen in actie ‹ Dashboard ‹ Overige pagina's ‹ Stichting Ora

Dove kinderen in actie

Dove kinderen leren communiceren

ORA is de enige organisatie in Tadzjikistan die werkt aan het oplossen van communicatieproblemen met dove kinderen in hun thuissituatie.

Kinderen die niet kunnen praten en communiceren, maken maar zelden oogcontact. Ze hebben niet geleerd om contact te maken met de mensen om hen heen. Ze zijn opgesloten in hun eigen leefwereld. Heel wat dove kinderen volgen inmiddels een speciaal lesprogramma. De meesten kunnen nog niet echt stil zitten. Het is een hele toer voor de leraren om deze kinderen bij de les te krijgen en te houden. Soms duurt het zelfs maanden voordat er tekenen van reactie zijn. Net zoals het bij een horend kind maanden of langer kan duren voordat het probeert zelf te gaan praten.

Maar zodra deze kinderen door hebben dat gebaren een betekenis hebben en dat ze daardoor krijgen wat ze willen, is er geen houden meer aan! Ze worden interactief en je ziet opeens een glimlach op hun gezicht.

Alle kinderen laten stuk voor stuk grote vorderingen zien, omdat onze leraren wekelijks met hen en hun ouders aan het werk zijn.

Stalov en Hassan hebben al heel wat geleerd. Ze kunnen al goed communiceren. In het filmpje (iets langer dan 2 minuten ) doen ze een rollenspel in de les Tadzjik-cultuur . De opdracht was gastvrijheid: elkaar begroeten, samen eten en afscheid nemen. Let op het ondeugende moment van de gastheer!