Welk goede doel zal ik steunen? Welk goede doel zal ik steunen? ‹ Visie & missie ‹ Dit is ORA ‹ Stichting Ora

Welk goede doel zal ik steunen?

Welk goede doel kan ik het beste ondersteunen?

Er zijn in Nederland meer dan 43.000 stichtingen met een ANBI-status. Enkele duizenden stichtingen zullen in de loop van de tijd hun ANBI-status verliezen, begrepen we.

Maar welk goede doel kan ik nu het beste ondersteunen?

Steeds meer mensen stellen zich deze vraag. En soms verzuchten ze hem! Op kantoor krijgen we deze vraag ook regelmatig voorgelegd.

Er is heel wat ellende in de wereld. Maar niet alleen in de wereld, ook dichtbij; in Nederland, in uw dorp of stad. Er zijn heel wat privé-personen, vriendengroepen, kerken en organisaties die op allerlei manieren helpen. Gelukkig maar!

Vertrouwen

Keurmerk
De grotere organisaties voeren een keurmerk. Jammer genoeg zegt dat niet zoveel. In de praktijk blijkt dat je geen (duur!) keurmerk nodig hebt om goed te doen. Wanneer u aan een goed doel geeft, doet u dit in vertrouwen. U zou dus op een of andere manier moeten kunnen zien, dat uw donatie goed wordt besteed en uw donatie resultaat heeft. Artikelen schrijven over transparantie is goed, maar wordt dit ook door het goede doel van uw keuze in praktijk gebracht?

De ANBI is geen keurmerk. Het is de erkenning van de Belastingdienst dat het goede doel als Algemeen nut geregistreerd staat en er onder bepaalde voorwaarden belastingaftrek plaats mag vinden. Een ANBI-registratie zegt niets over de daadwerkelijke besteding van donaties.

Sinds 1 januari 2016 bestaat er een Erkenningsregeling. Organisaties die zich laten keuren bij het CBF kunnen zo'n erkenning aanvragen. Ook dit is een dure aangelegenheid en geeft alleen informatie en geen garantie dat de fondsen goed besteed worden.

Geef bewust

Natuurlijk zou het mooi zijn wanneer u een of meer projecten van ORA ondersteunt. Maar daar bent u natuurlijk geheel vrij in. Belangrijk is dat u vrijwillig en bewust geeft. En dat de frequentie, het aantal en de hoogte van uw giften passen bij uw idee en mogelijkheden van ondersteunen. Sommige mensen geven liever af en toe een hoger bedrag aan een enkele organisatie. Andere donateurs kiezen ervoor om kleinere bedragen aan verschillende organisaties te geven.

We geven u een aantal gedachten die u wellicht kunnen helpen bij het bepalen van uw keuzes. Belangrijk is dat u het gevoel heeft, weet en/of ervaart dat uw donatie goed besteed wordt.
Allereerst:

• Wat is uw doel?
    Kies een of een aantal doelstellingen die u belangrijk vindt. Wat vind u belangrijk: de natuur? Onze gezondheid? Wereldwijde zending? Zelfredzaamheid? Duurzaamheid? Voor ieder doel zijn er heel wat goede doelen te vinden. Let op: u geeft geen donatie aan een organisatie, maar aan een van de doelstellingen van het goede doel van uw keuze.

• Verdiep u in het goede doel
    Het is goed om uit te vinden waar het doel van uw keuze uit bestaat. En dat kost tijd en moeite. Maar u heeft waarschijnlijk ook tijd en moeite geïnvesteerd om uw donatie te verkrijgen!

• Stel vragen
    Vragen staat vrij. Niet alle publicaties zijn even duidelijk. Stel uw vragen niet uit achterdocht, maar uit interesse.
Schrijf het goede doel een e-mail. Reageer op Facebook en stel vragen. Vraag het meest recente Jaaroverzicht of Jaarrekening op (of download deze van de betreffende website). Lees de berichten op de website. Abonneer u op de nieuwsbrief. Bel ze op. Zeg dat u wat meer informatie wilt hebben over een project. Noteer de naam van de persoon die u spreekt. Bezoek de organisatie wanneer u er eens in de buurt bent en maak kennis met een of meer medewerkers/vrijwilligers. Praat over een goed doel met familie, vrienden en kennissen. Lees over het goede doel op internet.

Kortom: probeer erachter te komen wie uw gift besteedt, hoe dit gebeurt en of het project dat u ondersteunt resultaat heeft. We wensen u veel wijsheid bij het vinden van de juiste organisatie bij uw donatie!

Ik heb een vraag/opmerking.